Thursday, December 3, 2009

Zaman skol Penang Free School


dulu..
aku dulu upsr tahun 1999, result aku tak de la gempak terkejut pon..well time tu la kan, kalo dapat 5a memang betol dasyat la..sekarang ni cian gak aku tengok budak2, dapat 5a pon belum tentu pi sekolah berasrama penuh(SBP)..

aku time tu dapat offer pi sekolah penang free school..giler ulung sekolah ni..bangga giler parent aku, aku dapat masuk cini..aku mula2 tak nak masuk, ye la, bumiputera and non-bumiputera hampir balance..aku nak pi sekolah yang ramai melayu, contoh nyer sekolah abdullah munsyi(penang)..

tapi, parent aku marah balek aku..aku pon dengan muke masam terus la masuk orientasi..

time kat sekolah tu, total ade berape ratus la budak time batch aku tu..dekat2 300 kot..aku pon x ingat..time form1 and form2, tak de lagi pengasingan kelas..memang tak de pon..time tu, skol aku panggil benda tu strimming(tak taw la ejaa betol ke x)

best position aku dapat time skol tu adalah number 92..not bad la kan..time periksa abes tahun form 2 tu, aku dapat number 100(ngam2 100..fuyoooo)..so dengan assumption satu kelas antara 35-38orang, so sepatutnya aku dapat masuk kelas no3..

nak dijadikan cerita time cuti skolah dua bulan tu, tiba2 hot isu ni kat tv.."PENGASINGAN KELAS MENGIKUT KAUM"..time tu aku terpikir la, ye tak yea jugak..

tak patut betol dorang asingkan kelas mengikut kaum..then dalam mase beberapa hari tu, keluar senarai sekolah2 yang mengamalkan pengasingan kelas mengikut kaum..kat penang ade la several skol..antara nya, PENANG FREE SCHOOL..WTF??

aku pon kata xpe la..aku kan patut masuk kelas top3..

bukak aje form 3..

aku cek name..
aku masuk kelas no3 paling banggang..dari akal, no3 paling banggang..dari segi akhlak dan perangai, no1 paling teruk..
giler ape..

dorang boley campur aduk budak..what the hell..penat aje aku belajar baguih2..tension aku..

alhamdulillah..
next week tu, pentadbiran review balek..and alhamdulillah..aku ditukar ke kelas no3 paling bagus..

time tu la kan..
sume orang tengah hot isu..SURVIVAL ORANG MELAYU...time tu zaman Dr Mahathir..cikit2 tegakkan hak melayu(walaupon budak tu jenis tak makan saman)..patut ke??

budak cina yang pandai macam haram, kita taruk sekelas dengan mangkuk2 hayun tu sume..

padahal, budak bangsa kita sendiri, kita timang2 kan..

camne la melayu nak survive..
and isu lagi penting, macam mane la melayu nak kekal competitive..

hang tuah penah cakap..takkan melayu hilang di dunia..yaa..memang melayu x kan hilang kat dunia, tapi adakah melayu akan kekal competitive..

sekarang ni pulak..zaman Encik Najib..sume benda 1malaysia..so, da tak penting kan sangat2(sebab ape ek aku ulang 'sangat' dua kali, pikir aje la)..sume orang pikir kesaksamaan..idop toleransi..

actually, ade pro and contra kat isu 1malaysia ni..terpulang kat korang la..

sori friend, dulu aku belah dari penang free sebab aku pikir survival melayu..

sekarang aku da menyesal, apesal aku x stay aje, and fight same2 budak2 cina and india(fight dalam academic la) and beat dorang sume..dan ini boley bt bangsa aku lagi bangga same aku..

anyway, sekarang aku kat UTM..ambik engineering..da final year da pon..
pointer kat tengah2 dalam 2nd upper class..syukur..

~nothing racism~

2 comments:

stooges6-iic said...

As u said, ader pro & contra ler...Melayu kiter dah biase 'bertongkat'! Manje sangat, so, bler 'tongkat' tuh ditarik balik, menggelabah lar melayu kiter...(my humble opinion) ;-),

p/s : aku rase ko slh eja lar...bukan 'banggang' tp 'bangang'. x tawu plak aku kalo perkataan 'banggang' tuh mmg wujud..kalo aku yg salah, sowi dude...

esofagus said...

haha..a'ah..silap aku..yup..terlalu mgharap kt tongkat..