Monday, February 1, 2010

Nasihat


Selalunya, bila member kita bagi nasihat kat kita, kita akan keluarkan ayat "takde la..aku ingatkan _______(sila isi ruang kososng dengan ayat yang sesuai...."

Kita takkan sedar ape perasaan member kita bila kita cakap camtu kat die..tapi die mesti akan rasa something..

Ari sabtu lepas, aku dengan member2 aku ada mock interbiu dengan SBM offshore..interbiu sesi 5orang interviewee dengan 2orang interviewer..masing2 kena soalan tersendiri..

lepas aja mock interbiu dengan SBM Offshore..kitaorang sume lepak kat burger king..aku cakap kat sorang member aku "eh tadi yang pasal corrosion tu, tu adalah erosion corrosion"..aku saje aje nak bagitawu, bukannye nak tunjuk ilmu aku yang kunun2 nye tinggi tahap dewa..

Then member aku balas "aku ingatkan die masukkan corrosion kat tempat dot..dot..dot"..baru aku sedar, tiap2 kali kalo orang bagi opinion atau nak share knowledge dengan aku, aku selalu cakap "AKU INGATKAN _________"

so defensive kan???seolah2 macam aku tak nak mengaku kekurangan diri sendiri..(memang pon, aku susah nak admit silap aku)

so next time, kalo orang nak share knowledge dengan kita, kita patut cakap any ayat yang pleasing dia and jangn lupe, cakap "TQ"..

p/s : kepada kawan aku tu, jangan terasa ek..ni aku nak cerita pasal benda ni aje..takde niat nak malukan member..

2 comments:

eked said...

la ako egtkan........heheh...
ayt biase dgunakan..hehhe

esofagus said...

a'ah...memang kita slalu gune..kadang2 org yg bagi opinion tu rasa mcam tak di-appreciate..