Monday, February 15, 2010

Aku bukan racist



Susah sangat ke nak mengaku diri tu mamak..kenapa??MALU?

Aku tak paham, sesetengah tu, mengaku melayu, tapi balik umah boley pulak cakap tamil dengan family..

Ada member2 aku yang mamak ni, mengaku melayu siap bagi ayat best lagi.."dalam family aku, aku sorang aje yang gelap..adik beradik aku sume putih"..come on laa..



kalo yang dah dua-tiga keturunan da bercampur dengan melayu, boley la dikategorikan melayu..tapi ni siap boley cakap tamil lagi kat macha nasi kandar, ape cerita?

And satu lagi, aku orang Penang..tak suma orang penang ni mamak ya..so jangan buat lawak bila nampak aku, korang boley tanya aku ni mamak ke ape..

~aku bukan racist yea..aku cuma tak paham kenapa susah sangat nak mengaku~


Di negara Malaysia, orang Melayu didefinisikan menurut perlembagaan dalam pekara 160(2). Menurut perkara ini, orang Melayu ditakrifkan sebagai:

1. Seorang yang beragama Islam
2. Bertutur bahasa Melayu
3. Mengamalkan adat istiadat Melayu
4. Lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) atau di Singapura atau pada hari merdeka, dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura.

No comments: