Tuesday, January 5, 2010

Ape respon anda?

dari 'www.muslimconsumer.org.my/herald'

Ape respon anda?
Pada 31 Disember 2009, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Lau Bee Lan memutuskan Majalah mingguan Katolik, Herald, boleh menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitannya.
Adakah anda :
Setuju dengan keputusan tersebut
Tidak ambil kisah
Tidak setuju sama sekali dan membantah sekeras-kerasnya keputusan tersebut

link petisyen : www.muslimconsumer.org.my/herald


dari "http://muslimconsumer.org.my/ppim/news.php?item.775.2"

Kenyataan Akhbar Berhubung Keputusan Mahkamah Tinggi Membenarkan Herald Menggunakan Kalimah Allah Di Dalam Penerbitannya


Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) sekeras-kerasnya membantah keputusan mahkamah tinggi membenarkan Herald menggunakan kalimah Allah di dalam penerbitan-penerbitannya. Kami menggesa agar kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri memfailkan rayuan serta-merta agar keputusan itu dikaji semula dan melarang mana-mana agama selain Islam menggunakan kalimah Allah.

Negara telah menikmati suasana kebebasan beragama selama mana Islam telah menjadi agama rasminya dan semua kaum di negara ini harus menghargainya dengan tidak mencuba menggugatnya dengan bertindak secara bodoh membangkitkan perkara-perkara remeh seperti ini.

PPIM bimbang keputusan ini bakal mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara ini akibat daripada sentimen agama umat Islam yang sensitif dengan perkara yang menyentuh soal kepercayaan mereka dan kebimbangan mereka akan nasib keturunan mereka jika perkara ini berterusan. PPIM merasa hairan mengapa kini baru ditimbulkan soal merujuk tuhan agama Kristian sebagai Allah yang mana selama ini tuhan yang mereka sembah itu hanya dirujuk di dalam kitab suci mereka sebagai Lord sahaja.

Umat Islam mengenal Allah beserta dengan sifatnya sekali dengan ketauhidan yang meliputi ketauhidan rububiah, uluhiah dan asma' wa sifat. Kita percaya Allah yang bercirikan ahadiah dan samadiah. Bagaimana mungkin pihak lain merujuk Allah sewenang-wenangnya tanpa melihat semula akan sifat dan ciri-ciri Allah yang sediakala itu? Apakah sifat Allah yang mereka percaya itu? Al-Quran ada menjelaskan bahawa orang Yahudi mempercayai Uzair itu anak Allah dan orang Nasrani pula percaya bahawa Al-Maseh itu anak Allah. Ini jelas bertentangan dengan Allah yang diimani oleh umat Islam.

PPIM percaya pihak Herald mempunyai agenda tertentu apabila mereka menggunakan kalimah Allah dan sudah tentulah bukan sesuatu yang baik untuk semua pihak termasuk penganut agama Kristian sekali kerana tiada siapa yang akan beruntung jika satu rusuhan agama berlaku hanya kerana akibat perkara yang amat remeh dan tidak merugikan sesiapa jika ianya tidak dibangkitkan.

PPIM menyeru semua umat Islam bersama bangkit sebagai satu suara yang kuat menentang sekeras-kerasnya keputusan Hakim Lau Bee Lan ini.


AYUH2 SIGN PETISYEN..

No comments: