Friday, October 2, 2009

Ops Sikap


Frankly..just my little opinion and views...

Ops Sikap yang baru lepas telah mencatatkan peningkatan kematian dan accident rider and driver di seluruh malaysia..

Time aku nak balek raya, dari KL ke Penang,punyer la slow kete kat highway..pantang nampak bukit aje, mesti slow..even lane paling kanan skali..kat lane kanan slow giler..ape kejadah ade lane kanan..tension gak aku..kat area juru, time aku lalu tu, ade 2 scene accident..yang first one, 3bijik keta, and second melibatkan 5bijik kete..

Time aku nak balek dari kL ke Penang pulak, kete da x banyak kat highway..memang sedap le speeding ngan kete akak aku time tu..nak dijadikan cerite, kat area perak, aku da x ingat kat mane, aku time tu da slow la cikit bawak..dalam 100km/j aje..aku drive lane kiri time tu..time tu kat depan, ade dua bijik keta wira, tengah parking kat kiri jalan..as aku aproach ke hadapan.(yela, da aku drive kat highway..xkan le aku ke belakang pulak)..tibe2, kete wira yang depan sekali tu, tibe2 cilok keluar terus kat lane kiri..(die dari lane emergency)..kepala hotak die..terkejut kambing aku..aku tekan brek..tapi memang xkan dapat stop abis ni..aku bagi high beam dari jauh sambil mata kanan aku sempat menjeling side mirror(nak ushar kete kat lane kanan)..ade kete kat belakang..jarak x jauh and x dekat..

So aku ngan setenang kambing meragut rumput, terus steer cikit steering ke kanan..naseb baek dapat elak..fusss semangat..cilaka punyer driver wira tu..suke2 hati men masuk aje kat lane kiri(dari keadaan berhenti)..patut kena la kumpul speed dulu kat emergency lane, baru ko masuk lane aku..ni x, sedap2 ati aje masuk..ingat speed kete kat highway selaju speed kete kat dalam driving skol ke..kepala hotak lu.(mesti kantoi fizik driver tu)

then, kita ubah topik pulak..ape kah punca2 accident time musim perayaan..

adakah speed kat highway terlampau laju sampai perlu dikurangkan kepada 80km/h~90km/j..bullshit..kat german ok aje, siap ade autobahn lagi..then dekat cite ade 1highway kat thailand kot.. orang panggil 'ghost highway' sebab xde speed limit..jalan memang lurus kaw2 punyer..

sikap pemandu??ermm..ya betul..sikap tu memang kena ubah..da taw slow, stay kat lane kiri..da taw nak belok, bagi le signal..ni tak, aku yang kat simpang tiga, terhegeh2 la tunggu keta kat laluan lurus..budget die nak straight, last2 masuk simpang..

road condition??betul2..kalo da banyak jalan yang berlubang sana sini, mesti kete atau moto elak last minit rite?tanpa sempat ushar side mirror..padahal mungkin ade kete atau lori balak kat lane kanan, tak pasal2 free eksiden...

Penguatkuasaan undang2?rase da ok da..jangan la buat roadblock banyak sangat..terkejut driver yang tengah jawab kol tu..

Memang betul la ape kata ketua polis negara, yang kalo bagi hukuman mati pon, eksiden still akan terjadi..sebab ape,
no1...sikap
no2...road condition
no3...no respect to motocycle
no4...terlebih confident
no5..(tolong tambah sendiri..aku da tak larat nak pikir)

2 comments:

Azuan said...

memang takkan kurang pon rasenya hoho..

esofagus said...

:)..
betul2