Tuesday, March 9, 2010

Terima Kasih Kerana Prihatin!!!



KUALA LUMPUR 7 Mac - Perdana Menteri hari ini mengumumkan pemansuhan cukai import bagi pembelian baru buggy untuk kegunaan kelab-kelab golf di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemansuhan itu bertujuan membantu pembangunan sukan golf yang semakin diminati pelbagai lapisan masyarakat dengan kelab-kelab golf pada masa sama berupaya meningkatkan lagi kemudahan yang sedia ada.

Difahamkan apabila pemansuhan cukai import itu dilaksanakan, ia akan mengurangkan hampir separuh daripada harga sebenar sebuah kereta buggy.



source : http://www.bernama.com/bernama/v5/newsgeneral.php?id=480440

KUALA LUMPUR, March 7 (Bernama) -- Golf clubs were presented a gift by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak Sunday when he announced the immediate abolishment of the import duty on golf buggies to spur the development of the golf industry in the country.

"I have been told that one of the ways in which we can help the development of quality golf courses in this country as well as to ensure that golf clubs in this country provide better facilities is to to consider removing import duty on buggies.

"So, on this auspicious occasion, wearing my hat as the Minister of Finance, I would like to announce the immediate abolishment of import duty on all golf buggies in this country," he said.

A happy Malaysian Golf Association (MGA) president Datuk Robin Loh welcomed the removal of the import duty which he said was 50 per cent.

For example, an imported buggy of RM20,000 would cost RM35,000 with the import duty and other taxes, he said.


sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0308&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm


->>>Aku berkata :

fakta tentang buggy golf dan apa saja berkaitan golf

BUGGY
sebuah kereta buggy yang standard - memuatkan dua orang pemain dengan membawa peralatannya sekali -berharga sekitar RM RM 12 ribu-RM 60 ribu tidak termasuk harga cukai.

PENGGUNAAN

penggunaan kenderaan jenis ini adalah terhad untuk kegunaan di padang-padang golf mewah untuk pemain-pemain golf
Menurut laman web golf-malaysia.com, Malaysia cuma mempunyai 162 Kelab golf sahaja diseluruh negara dengan kadar yuran keahlian paling rendah adalah RM 4,000 setahun.

PEMAIN GOLF
Pemain-pemain Golf tempatan kebanyakannya terdiri dari kalangan mereka yang berpendapatan tinggi. Walaupun sudah ada mereka yang berpendapat sederhana bermain golf tetapi hanya sebagai aktiviti santai dan riadah, bukannya untuk menjana pendapatan negara. Mereka yang mengunakan Kereta buggy ini pula hanya golongan mewah, sedangkan pemain golf yang biasa hanya berjalan kaki keliling padang golf.



kepada Encik pengubal undang-undang..
cukai kereta bila pulak nak mansuhkan..??? hah???(aku buat muka tak paham) and then, berapa peratus sangat rakyat malaysia yang main golf..bapak saya pon tak main golf..

berbalik kepada berapa peratus sangat rakyat malaysia boley main golf, adakah tindakan ini dapat mengalakkan budaya bersukan bagi menyihatkan badan di kalangan rakyat jelata..

tahukah encik pengubal undang-undang, kos latihan bagi saya yang berumo 22tahun ini yang dikatergorikan dewasa adalah RM165 untuk satu sesi(sejam setengah sahaja), RM475 untuk tiga jam dan RM900 untuk enam jam termasuk penggunaan peralatan dan fasiliti.

Mengenai kos untuk peralatan peralatan berteknologi tinggi pula, kalo saya teringin nak lawan Tiger Wood, mesti la saya pakai barang berkualiti tinggi..tapi barang berkualiti tinggi adalah melebihi RM150,000.

kenapa mahal..nak buat camne encik pengubal undang-undang, da nak lawan tiger wood..kang kalo saya pakai barang murah and then time saya sedap posing bontot nak hayun kayu golf tibe2 kepala kayu golf tu melayang kepala tiger wood, saya nak cakap apa kat dia..saya bukannyer tere speaking encik pengubal undang-undang..

saya pon teringin nak ada caddy yang hebat, kalo boley saya nak pakai bekas caddy tiger wood sebab senang sikit saya nak suruh caddy saya mintak nombor fon awek2 golf yang loaded tu wahai encik pengubal undang-undang..

No comments: