Tuesday, June 15, 2010

Soalan Gelas

ada satu soalan dalam Formspring

Q : mana satu yg btol??? separuh penuh @ separuh kosong?


jawapan aku

A : pada pdgn aku, itu bergantung kepada mentaliti = perfectionist or opportunist..opportunist akan pandang sebagai separuh penuh..perfectionist akan pandang sebagai separuh kosong



rasanya takda pon jawapan yang betol atau salah dalam soalan tu..soalan tu lebih kepada nak tengok mindset somebody tu..nothing wrong about being an opportunist or a perfectionist..

kalo orang tanya aku, ermmmmmmmmm...aku rasa aku more on opportunist..sebab rugi beb tak sambar peluang..lain la kalo peluang tu macam orang hulur botol todi kat aku, memang aku tak pandang pon benda tu sebagai opportunity..dan satu lagi, tu peluang penjahanam orang..

tapi, perfection penting dalam hidup..walaupon kita jarang dapat satu keadaan yang ideal..contohnya masa aku belajar thermodynamic, selalunya kita akan anggap sesuatu sistem tu ideal atau orang panggil perFek! sebab nak memudahkan pemahaman, senang kira dan kehilangan tenaga yang terbebas sebab minor flaw adalah tersangat2 keCik..
(dan disebabkan aku more on opportunist,aku sangat2 teruk subjek thermodynamic tu :p)

Dan yang terbaek sekali antara dua2 mindset ni, of course la mixture(kata orang kimia) atau hybrid(kata orang biologi) atau composite(kata sorang mechanical engineer) atau combination(kata orang biase2)...example paling senang combination of perfectionist and opportunist, aku yang tengah single mingle ni memang ada ciri2 yang aku nak perlu ada pada bakal bini aku..tapi memang susah nak cari pompuan yang ser-perFek! tu..so, mana2 girl yang terhampir dengan ciri2 idaman aku, aku akan cuba flirt la..tak salah kan..

No comments: