Friday, June 11, 2010

RMK10 dan harapanku

RMK10..ada member aku tanya aku : "apehal ko khusyuk sangat tgk RMK10?"..so aku jawab yang aku khusyuk tengok sebab "aku nak tawu planning kerajaan dalam masa 5tahun"..


aku tak nak la bersembang pasal RMK10 sebab aku pon bukannyer pakar ekonomi, just hanya graduate engineer..yang ada knowledge seciput2 kutu babi yang ditampar P.Ramlee..



tapi apa harapan aku..tak kesah la ada kaitan tak ngan RMK10, tapi yang pasti harapan aku untuk 5tahun akan datang


no1..cukup la jangan bagi minyak naik harga..sebab bila minyak naik harga, barang2 harian akan naek harga..tambang pengangkutan especially bas pon akan naek harga..TAPI gaji tak naek2..so, masalah inflasi akan meningkat menyamai 3rd world country..


no2..improve sistem pengangkutan awam..kerajaan dok rekemen orang naek public transportation tapi public transportation kadang2 lagi mahal + lagi banyak masa terbuang..


no3..kerajaan perlu mengurangkan 'pelindung' yang kerajaan beri kepada pengeluar kereta nasional terutamanya Proton..Proton telah ditubuhkan pada 1983.Proton Saga pulak dikeluarkan pada 1985..so sepatutnya, Proton(sudah berumor 27 tahun) dah boleh kuasai market south east asia..dalam masa 27tahun, SEPATUTNYA DAH banyak model2 yang berbaloi dengan harga dikeluarkan..kalo korang ada anak umo 27tahun, takkan korang still nak bela dia..mesti korang nak anak korang independent kan?


no4..daripada kerajaan dok sebok nak allowed just third party insurance utk kete umo 10++ tahun, baek kerajaan wajib kan kete malaysia ada EBD, ABS, air-bag, Disc Brake dan safety features yang lain2..


no5..cukup la satu kampus UiTM dah ada kat semua negeri..(aku bukan budak UiTM)..aku bercakap dari hati nurani aku..yes, UiTM ditubuhkan untuk bagi peluang orang melayu further study, tapi biar la ekslusif..




tu aje kot..entah la, pagi2 jumaat ni, dalam kepala dok terpikir aktiviti weekend ngan world cup aje..

No comments: