Wednesday, May 12, 2010

Pengemis

*sila baca dari perspektif aku..




Pengemis..aku benci pengemis2 yang hanya duduk DIAM tanpa berusaha mencari duit..


minggu lepas, di pasar malam depan rumah aku..


ada dua orang yang duduk di tengah2 lautan manusia..


orang pertama : seorang bermain keyboard sambil mata tertutup kerana buta..ada kole a.k.a mug plastik di hadapannya..


orang kedua : seorang lagi hanya memegang kole sambil menayangkan ketidakupayaan dia..


Aku pon mengeluarkan duit sedikit dari wallet aku dan aku hulur ke kole orang pertama..tapi untuk orang kedua, aku tak hulur apa2 pon..


Bunyi macam kejam kan??


Yess, aku memang kejam sebab aku hanya akan tolong orang yang berusaha..walaupon mungkin muzik yang die main tu biase aje..tapi aku rase berbaloi hulur duit kat die..secara tak langsung, dia akan bersemangat untuk memperbaiki mutu nyanyian dia..


Rather than orang yang sekadar meletakkan kole..aku tak suke..


Paling aku tak suka, dulu kat bazar ramadhan masjid bayan baru, ada sorang pompuan myanmar(pelarian unicef kot) memegang kole di sebelah tangan sambil lagi sebelah tangan mengkendong bayi die..die tetap di port sama tiap2 hari, walaupon pada hari tu hujan renyai..


Sebab aku berpegang kepada "Sesungguhnya Allah SWT tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."


rase lagi puas derma lima henget kat orang2 O.K.U yang mintak kita beli tisu daripada die..tisu berapa la duit sangat..yang penting die berusaha dan membuatkan kita bagi tu ade value..


~aku tawu korang akan pikir dari sudut lain..like, die kena bawak anak kecik die sebab takde sape nak tolong jaga..die dah berusaha ler tu, siap tebal muke lagi..bla3..~


~well, kita bebas untuk berpikir~

2 comments:

~~ AnaStaSia ~~ said...

~~ sometimes... i do see same point of view like u ~~ heh

esofagus said...

thanks anastasia