Thursday, May 27, 2010

Toyota Vios

soalan pertama...
tahukah anda, di fillipina dan indonesia serta beberapa negara lain menggunakan TOYOTA VIOS sebagai taxi mereka??

jawapan pertama...
yup..kalo anda tak tawu, mungkin anda kurang melayan sinetron, drama atau soap opera dari negara2 ASEAN



soalan kedua...
tahukah anda, di indonesia dan phillipine, ada model vios dengan enjin 1.3L dan 1.5L sedangkan di malaysia hanya 1.5L..

jawapan kedua...
mungkin TOYOTA tak keluarkan vios 1.3L kat malaysia kerana tak mau orang tukar2 sparepart enjin VIOS dengan MYVI..seperti yang diketahui ramai, TOYOTA-DAIHATSU ada share yang besar dalam PERODUA..so, kalo TOYOTA ade keluarkan VIOS dalam variance 1.3L, kalo engine breakdown, sah2 orang tukar pakai sparepart PERODUA yang semestinya lagi murah(kerana untuk menyokong orang membeli kereta tempatan)..

kebanyakan pengeluar2 kereta sekarang, for example HONDA..setiap model yang pakai engine 2.4L macam HONDA STREAM dan HONDA ACCORD berkongsi engine yang sama atas pelbagai sebab seperti ease maintenance, boley kongsi sparepart, senang nak buat troubleshooting, berkongsi mould(acuan) yang sama dan lain-lain..



soalan ketiga..dan jawapan yang dihimpun sekaligus
tahukan anda, kalo anda meng-wikipedia TOYOTA VIOS..dan bila anda scroll ke bawah, ada perkataan DUGONG pada model VIOS baru..yup, memang VIOS baru agak dugong kalo takde spoiler..the best part, kat perkataan DUGONG tu ada hyperlink dan bila di-klik, die akan pergi ke wikipedia DUGONG..haha..damn..




yup..jangan lupa, harga kereta foreign mahal di negara kita sebab ada polisi dan akta untuk mem-protect kereta nasional

1 comment:

Kerol said...

blog apakah ini wahai sang student yg bijak??? apakah tujuan anda? if vios taxi pun apa masalahnya tu? aku nk tau gak knp,apa masalah ko dgn vios ni he3 share la sikit.x guna ada blog tp x da org follow.