Tuesday, May 25, 2010

Kuku besi vs demokrasi

kuku besi vs demokrasi??

perasan atau tak, kita sentiasa disogok oleh Barat yang kunun2nyer "democracy is the best leadership or the best way to rule your country"..

jawapannya yang sebenar-benarnya adalah tidak..dalam firasat aku la..well, kita kan bebas untuk menyuarakan sesuatu..

demokrasi yang aku paham la, lebih kepada sesuatu kepimpinan yang ditentukan melalui pilihan raya yang mana pelbagai parti akan diundi untuk dilantik memimpin..

kuku besi yang aku paham, lebih kepada kepimpinan yang tak boley dipersoalkan..lebih 'keras'..(bunyi macam kuku besi a.k.a autocracy cam hampeh giler kan??)



ok aku ambik satu example ke dua example?haha..lantak la labu..

di china..sistem pemerintahan adalah autokrasi atau lebih tepat, communist system..yang mana, apa kerajaan tentukan, rakyat tiada hak untuk membangkang..kerajaan dah pikir apa yang terbaik untuk rakyat dan negara..

di india pulak..sistem pemerintahan adalah sistem demokrasi..people have rights to choose their own leader..bunyi macam aman tenteram bagaikan hutan hujan tropika..


tetapi..

dua negara yang mempunyai penduduk teramai di dunia ni sangat2 berbeza..

china..soon to be kuasa ekonomi terbesar di dunia..sedangkan..
india..semakin susah dan susah..



di china..facebook, youtube dan sume 'laman sesawang' di-block semata2 kerajaan tak nak rakyat disogok dengan keburukan mereka..di india, aku tak tawu la, tapi banyak orang yang ada degree kat sana jadi driver teksi..


and dalam sistem demokrasi, KADANG2 perkara yang bagus di mata kerajaan terpaksa melalui pelbagai stage sebelum diluluskan..tu pon kalo dapat undi 2/3..


aku malas nak defend democracy sebab kat luar sana, dah ramai sangat pejuang democracy..so, mungkin speech dorang adalah lebih menarik dari post blog aku..

pikir2kan la..

~the best leadership style is the mixture between autocratic and democracy~



dan sebab demokrasi jugak, adira kalah time konsert finale af..argghh,damn..

No comments: