Monday, March 30, 2009

sejam di PWTC

Ari sabtu lepas, 28mac, aku telah menjejakkan kaki buat pertama kali n seorang diri ke pwtc. Ari tu adalah ari penutup perhimpunan umno. Ramai gler pakai baju melayu n baju kurung(da nama pun perwakilan).

Aku p sne naek lrt star dari ampang straight ke pwtc, ade la dlm 20minit.. tme da sampai stsen pwtc, tgh tggu pintu nk bukak, tbe2 budak kecik depan aku, umo dalam 10thn kot, tbe2 nyanyi lagu wonderpet..”wonderpet, wonderpet, kami datang…”..nk tergelak aku, naseb baek bapak budak tu sebelah aku, aku pun terpakse thn gelak..klo x aku da suruh budak tu berjoget depan aku..huhu

Aku sampai kt dpn pwtc..da x ingat masuk ikut pintu mne..sume mcm serupa aje..first, aku lalu kt bhgn time tunnel..ade 5 zaman mewakili 5 PM Malaysia..then lepas tu lalu area bilik Melaka, bilik penang, bilik kedah n mcm2 lagi..1 bilik utk 1 kementerian..kt ctu, ramai gler mat bond..aku masuk tandas, ade 1org mat bond tgh pam asap dlm tu, aku buat relak aje la..dgn anggapan, die penat berkawad dan berkawal kot..


Then, aku g bhgn booth2 kedai..baru bbrp step, aku nmpk sorg org besau ni..die x boleh bertanding sbb kes hulur duit..tme aku nmpk die tu, aku tgh pgg hp kt tgn kiri aku..dlm kepala aku ade 3bnde aje,

Yg pertama, aku snap curi gmbar die..tapi aku takut klo2 ade bodyguard die kejau aku sbb curi2 snap gambar bos die..
Yg kedua, aku mintak leklok n kata nk ambik gmbar ngan die, tp kne mintak org lalu-lalang tlg snap gmbar la…aku takut pulak mamat yg aku mintak snap gmbar, tbe2 blah lari..abes hilang hp expressmusic aku..
Yg third, aku piker, klo aku ambik gambar ngan die, patut ke aku berbangga..ye la, die kn kena kes hulur duit, so ble aku ambik gmbar, seolah2 aku appreciate tndakan die tu..seolah2 aku merestui die hulur duit.. aku tny 1 bnde, korg nmpk sorg mamat hensem atau awek cun, tapi penagih dadah atau penjenayah, korg nk ambik gmbar x?? atau org tu x hensem atau cun mne pun sbb muke berjelaga + berpanau, tp die mng pingat olimpik, mesti korg nk ambik gmbr ngan die kn..example aje, jgn perasan lebih2..

Finally aku decide, aku x nk ambik gmbar ngan die..aku terus kn berjalan..ade 1 booth jual buku pasal tmbln presiden umno yg baru ni, buku mcm best aje, tp wallet aku kopak..duit ade rm50 aje..x jadi beli, terus kan berjalan…


Smpai kt satu kedai tu, ramai gler babeng org…ade sorg mamat berdiri sambil pegang kertas yg tertulis 5=rm100..nk tawu benda ape, nah jeng3..


Aku sambar dua aje, 2=rm50..sampin songket murah sbb dorg bwk design tu g Pakistan, produce kt sne, n bawak blek Malaysia..klo songket Kelantan atau Terengganu, xdpt la hrga cmni..disebabkan nk beli sampan eh silap sampin tu, aku g la cucuk duit extra, rm100 kt cimb dlm tu..yg kelakar, tme aku tgh sebuk nk borong sampan eh silap lagi sampin, brother penjual dpn aku sebuk la menjerit, “ 1 = rm35, 2 = m50, 5= rm100..harag runtuh..harga runtuh” smbil tgh duduk dengan penuh enak kt atas kerusi..tengah die sebut “harga runtuh, harga runtuh”, suddenly die terjatuh mcm nangka busuk..ramai2 org tergelak..mostly laki la yg gelak..aku pun gelak skali..serius ckp, mmg cam nangka busuk..BERDEBUKK…aku pun sje sound kuat2 “ ni baru betul2 runtuh ni” .aku chow, then aku beli 1 tshirt, ade sulam umno..

Orang tny aku “ ko minat politik ke??”.
Aku jawab “ aku mmg minat politik”
Orang Tanya lagi “ ko g pwtc sbb support umno ke??”
Aku jawab “eh, aku mne support sgt umno...”.”aku duk tgh2, sbb aku rse ‘dua2 belah pihak’ ade kekotoran sendiri yg hnya boleh dibersihkan dengan 'peluntur' yg sesuwei”.
Orang Tanya “ hu??”
Aku jawab blek “ Bapak aku penah cakap, jgn main politik(Bapak aku org politik), die ckp ‘one minute u at the top, next minute u will be at the bottom’”..lebih kureng cm tu la ayat die..

Aku tambah lagi, tp ni dari ayat aku la “dulu Pak Lah buat rekod kemenangan terbesar BN dlm sejarah pilihan raya Malaysia tme thn 2004, sume org puji..sume org lambung Pak Lah..tapi tme PRU13, kne tsunami politik, ade orang BN sendiri hentam Pak Lah..x cukup ngan Pak Lah da offer peralihan kuasa tme pertengahan tahun 2009, dorg push lagi Pak Lah suh die p percepatkan”..

Aku nk cte lagi pe aku nmpak tme kt pwtc tu, tp aku nk cte len kali aje la..ye la, baru ade idea nk produce story kt blog aku..cme hint yg aku bley bagitau cikit ciput adalah ‘sikit bebenor org muda macam aku kat pwtc tak kesah le sbgai perwakilan, pemerhati bebas atau pembeli barang”.."ramai org2 le, knape ye"..huhaha

*maap sbb quality gambar kureng sbb aku snap gmbar smbil berjalan gne hp aku..
*tiada niat menyinggung mne2 pihak

No comments: