Saturday, February 7, 2009

Ketup-ketampi..


Ketup-ketampi..satu nama yg cukup indah di telinga cekgu displin, cukup menyampah kt telinga pelajar2 sekolah..Aku nk cte psl hukuman zmn skol..
Skol rendah..Aku di sekolahkan kt sebuah sekolah bernama SK Sungai Ara..Kt skol ni aku budak baek, yela, mak aku cekgu kls sblh..mesti le aku kne berdisplin..Xde hukuman teruk2 penah aku kne, kne rotan kt tangan ngan pembaris kayu panjang sedepa..n kne tarik sideburn, sakit tu..
Skol menengah..form 1-form3, aku kt penang free school..skol tertua kt Malaysia n asia tengara kot..kt skol ni, sume bdk kne pakai tie..aku pnh kena denda gk kt skol ni ngan pengawas, tp pengawas kt skol tu pelik ckit..klo budak ade bt kesalahan, bdak tu kne tulis karangan pnjg 250 pth perkataan..slalu kne denda sebab rambut pnjg..tak pun pakai tali pinggang yg buckle besi bso cm koboi..
Skol menengah part2..form4-form5,aku kt sm teknik tunku abdul rahman putra..antara 3 skol teknik pertama yg established kt Malaysia..pergh, skol ni displin dahsyat gler, cm dk kt kem askar pn ade..ade cekgu displin ni, mmg brutal gler, kpla botak, misai lebat..aku pgl aje sbg Cekgu N..kang sebut nama btol, kne TULAH(TULAH ni popular tme zmn raja melayu Melaka) plak ngan die..budak klo bley x nk selisih lgsg ngan die..brutal cm askar jepun(die pnh g jepun dlu, mybe sbb tu perangai die cm askar jepun kot??!!)..first day kt skol tu, aku da kne da..rambut pnjg(kslahan plg kerap aku kena dr form1-form5), yg x bley blah, aku kantoi sbb pengawas sikat rambut aku..slalunyer, kt mne2 skol, pengawas skol tarik cikit2 aje rambut.. rambut aku bawah kening..kne tarik ngan pengawas p jmp cekgu displin tu, Cekgu N gunting rambut depan aku sependek2 nyer..teruz rupe aku cm org planet Zargus, rambut depan kontot, rambut tepi atas kiri kanan standard aje..5ari lpz tu, nk ambil gmbar passport kt dewan kecik, aku kena cubit kt perut sbb baju selebeh keluar dari seluar..die cubit n pulas & kesan nyer, esok tu, kt perut aku tempat die pulas tu, ade lebam hitam..serius aku tak bohong..tme tu, die bley melawak nk fight tomoi a.k.a muay thai ngan aku,,ntoh2, mmg biol tul..
mle2 kt skol teknik tu aku dk asrama..ptg2 kne p Prep..ade skali tu, aku n bbrp bdk kls aku kantoi ngan die sbb tdo dlm kls..die heret sume bdk, peh tu, die suruh tido kt corridor tepi kls budak perdagangan..budak perdagangan plak ramai banget pompuan..terpakse la kitaorg gne songkok utk cover mke msg2..songkok adalah perkakasan pntg tme p Prep..wajib pakai..peh tu, cekgu tu bley bt lawak,”klo kamu nk bntal golek tme tdo kt corridor ni, sy bley bg”..bantal golek yg die maksud kn bukan nyer bantal golek biase, tp fire extinguisher..lpz 2 bln, aku klr asrama..fed up ngan sorg felo yg tak puas ati sbb die pkse aku msk PKBM, tp br 1 mgu masuk, aku tarik diri sbb aku x ske berkawat..
Lg cter,aku tme kt teknik ambik Mechanical..so ade la sbjk teknikal..slh satu tu, Lukisan Kejuruteraan(LK)..tme form4, sepatutnya Pengetua ajo kls aku, tp klo die busy, die suruh Cekgu N ajo kls aku..mcm2 aa penah kena ngan die,penah ramai2 kne mencangkuk kt atas kerusi smbil tangan melengkung ke pinggang yg mne posisi ni menyerupai monyet yg kne tambat..tme form 5 plak, Pengetua aku tu transfer jd Pengarah Polyteknik..Cekgu displin ajo sbjk tu kt kls aku utk full-time..penah ramai2 lmbt dtg sbb previous kls abz lmbt, so hukuman die,ramai2 kne duk kt atas embun kt padang rumput sblh kanan bengkel smbl buat drawing atas block, abz basah seluar, da le kul 8lbh tme tu..malu aje tme blek ke kls ngan buntut yg kelembapan..next month plak, ade dlm half kls masuk lmbt, dorg kne duduk plak kt tar jalan blah kiri bengkel aku..aku nsb baek dtg awl..tme tu kul12 sharp, so bley byk le mcm mne mbr2 aku renting..macam2 la lg hukuman aku kne..
Kat matrik, aku bljo kt matrik penang dulu..xpenah le kne hokum lgpn, aku antara yg terbilang dlm akademik tme 2..ari jumaat, aku slalu gk pakai baju mlayu siap dgn sampin..cme x pakai songkok aje..kat matrik, nak pakai baju mlayu tiap2 ari jumaat bley, x compulsory, tp kne pakai lengkap ngan sampan n songkok..penah skali ari jumaat tu, aku nk p mntk cop Pengarah matrik utk apply biasiswa, terselisih ngan HEP..die baru kluar pejabat Pengarah..yg best tu, cara die tgur..”kamu nmpak lagi hensem klo pakai songkok..songkok mne??”..aku terkejut n cm nk tergelak dgn cara die tgur,aku jawab ”ermm, songkok tertinggal kt umah, mgu lpz kn raya haji”..fuhh, nsb baek die accept jawapan aku..
Kat UTM plak, kt cni sng aje cte, bt ape2 salah, mesti kne denda..tp denda dlm bntuk saman..Aku kerap la dpat ‘warkah berlagu pilu’ dari pak guard..kdg2 dr pjbt kolej..klo ngan pak guard, slalu kne sbb x pakai kad matrik, klo ngan pjbt kolej, slalu sbb x dftr barang letrik..standard rm 25 kne..
p/s..Cm baik kte buat pedoman, yg x best, kte buat x tau..ha3

No comments: