Friday, May 22, 2009

Sempit macam dalam tin sardine


Aku x taw samada aku penah tulis post atau cerita cikit2 dalam previous post pasal tin sardine..

Aku teringat nak tulis post ni sebab aku da 2x bersama-sama lagi 6orang disumbat masuk ke dalam Toyota Caldina..memang sempit tapi rase best dok dalam Caldina tu..best die sampai aku xkesah bersempit2 dalam Toyota Caldina..

Toyota Caldina ni actually ayah saudara kepada sorang staf kat kounsaltant tempat aku keja ni punyer..tapi disebabkan ayah saudara die p umrah, die dapat le gune keta tu..so senang cerita die la ‘owner sementara’ keta tu..serius best keta tu..

Dulu time aku skol menengah especially time form3 n form4, aku slalu la kena naek bas untuk balek skol..Skol aku kat area2 masjid negeri Penang..slalu ade dua option, samada aku transit kat komtar atau transit kt recsam(gelugor, sebelah maktab perguruan penang)..kat citu, aku akan naek bas mini no25 atau 25A untuk balek ke Bayan Baru(umah lama aku)..

Time naek bas tu la, perghh memang macam tin sardine..driver bas slumber la suh orang masuk dalam “Hah, yang belakang tu tolong masuk dalam lagi ye”..memang sendat abis la dalam bas tu..da la time kat skol teknik, ade ari yang kena buat drawing, so terpakse la usung T-square yang rupe nyer da macam kapak besau tu dalam bas mini..

Bas mini plak especially yang kaler hijau-putih tu, bler korang naek, korang boley belajar system aircond..haha, serius..kat seat belakang tu, ceiling bas akan sentiasa tebukak n tak tertutup2..so bler pandang atas, memang bler blajar la system air-cond..cume yang hampeh nyer, ade bas yang aircond problem...memang macam masuk sauna aku dalam bas..bahagian blkg badan aku konfem berpeluh nyer..

Yang lagi hampeh, bas mini keje nak berebut2 customer, siap macam racing la time bawak..ade skali tu, aku duk sebelah seat driver..seat die plak menghadap depan macam seat driver..bas yang aku naek tu boley plak p race ngan lagi 1 bijik bas mini(same company,kaler hijau putih) kat roundbout kat bukit jambul(depan krystal point)..punyer la x beragak dorang race, sampai kan side mirror bas yang sebelah aku tu, siap bergegar sebab bersentuh ngan bas yang sedang mendahului race tu..


Penah jugak, P.A.T.I(aku rase n agak confident) bawak bas tu..mesti die pasang lagu dangdut kalau die drive..macam mane die bley terlepas bawak bas mini, jangan tanye aku sebab aku x taw..

Sekarang, bas mini kat bahagian pulau da susah sangat nk jumpe, sekarang banyak bas rapid..aku x penah lagi naek bas rapid..rsenyer macam improve besar kat system pengangkutan kat penang..

*ermm…x sume pemandu bas mini tu hampeh ske race, tapi segelintir aje..tapi macam besa la, klo ade taik kucing tercalit cikit kat kasut kita, konfem busuk kan..(erm, peribahasa baru…peribahasa lama:disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga)..and bagi spe yang terkena taik whatever taik,konfem x mengaku kan..hehe..

*paling penting, cari rezeki yang halal toyyiba

No comments: