Monday, August 10, 2009

Se-tengahari di worksyop motot


Hari jumaat lepas, lepas aje meeting yang x jadi ngan supervisor PSM, aku pon bergegas le worksyop motot kat area belakang universiti aku..Actually aku nak perketat rantai motot, tapi saje2 tukar mentol skali..sebab kalo aku suruh die perketat rantai aje, memang sampai ke malam die buat dunno aje ngan request aku tu..lagipon mentol lampu low aku da blow, so dok pakai lampu high aje sblom2 ni..

Nak dijadikan cerita, aku ushar le plat motot..aku nak buat plate baru, bukan ape, sebab time LI aritu, aku pakai plate kecik kemetot(kat Penang x kaco), so aku risau kat JB kaco, so aku tukar le..so bermula la monolog antara aku ngan tokey kedai motot..

aku : eh tauke, kalo itu plate besi, berape ringgit ha..?
tauke : em, rm10...tapi x pass taw..
aku : ape tu x pass??x lepas ke?(x lepas roadblock)
tauke : ya, mau plate lepas roadblock punyer, mau jenis sekali hantam, terus patah..
aku : haa??
tauke : ya la, polis n jpj mau bagi lepas kalo plate standard aje..
aku : oooo...

selepas 2minit sumthing..
tauke : so, amacam ??
aku : kalo plate besa berape?
tauke : rm 5..
aku : xpe la, angkat aje la plate besi...

sebab ape aku angkat plate besi walaupon aku taw tu menjadi satu kesalahan, sebab kalo aku pakai plate besa, iaitu plate besi, konfem baru pasang sebulan, mesti patah kena langgar..

so macam merugikan aje kalo pakai plate yang 'diluluskan' tu..

dulu aku buat plate cikit punyer lawa, baru 1bulan, da kene hentam..
rumate aku, 2x pakai plate standard, dua2 kali kena hentam kat bucu tepi..da x lawa..


ni actually plate keta..tapi salah satu jenis plat moto yang boley pakai atas jalan mcm plat motot paling bawah

2 comments:

Azuan said...

aku sokong sangat yang pasal nombor plate tue..hu3

esofagus said...

hehe..ko sokong tindakan aku ke??hoho..