Monday, August 31, 2009

Dua hari lepas di Jusco Tmn U



Dua hari lepas, still dalam bulan Ramadhan al-mubarak ni, aku pi jusco jap kat taman u..time tu dalam kul 11..aku nak beli instant mushroom sup..

aku beli 3barang aje, pensel kayu, mushroom sup and ubat ketiak a.k.a deodorant..then, sebab aku beli kurang dari 8 barang, aku que le kat express counter..scene ni berlaku depan mata aku, customer selang satu depan aku..2 uncle chinese vs 1 cashier melayu yang bertopeng h1n1..

uncle 1 sedang menaikkan kacang cap tangan menyerupai gaya nelayan menaekkan ikan yang tersangkut di pukat..die bagi naek 6packet kacang cap tangan..ade lagi barang kat kaunter..tiba2 cashier yang hanya kedengaran suara, tapi x nampak mulut bergerak(sebagai pakai mask) memulakan situasi...

cashier : eh jap jap..
uncle1 dan uncle2 terpinga-pinga..
uncle1 : apa sal?
cashier : (sambil jari telunjuk mengira barang)..eh ni lebih dari 8 barang ni..(memang pon..ade la dalam 14 barang total)..ni x boley bayar kat kaunter express...
uncle2 : aiyaa..x boley ka??x boley ka??
cashier : x boley maaa...
uncle1 pon kembali kutip kacang cap tangan yang sebelum tu die da taruk kat atas kaunter..die pon ngan tension tolak balek troli ke kaunter len..uncle 2 pon buat muka toya skali ngan uncle1..

aku senyum aje la sebab dua benda..pertama,keadilan telah ditegakkan..uncle kalo x reti kira barang dalam troli, mintak la orang len tolong kira..yang kedua, masa untuk aku que da shorten sebab da xde uncle tu..ape kejadah kalo ade express counter tapi orang yang barang berlambak2 pi que n bayar gak kat citu..and uncle, kalo u x puas hati sangat, tinggal aje troli u kat tepi..xde orang paksa u beli kat citu..

erm..xde niat perkauman yea..peace..

No comments: