Friday, July 3, 2009

Pengalaman keja kat Giant



FYI, aku dulu penah keja sat kat Giant Bayan Baru..time tu bulan berape ntoh, tapi time tu tengah hot ngan world cup 2006(aku support italy time tu, n italy champion..yipee, tp sekarang da x suppot sebab banyak sangat player da tua)..

Aku keja sat sebab tunggu masuk universiti..time tu baru abis matrik n aku bosan kedabak dok umah..kat Giant, aku mintak keja cashier(keja yang popular orang mintak) tapi bler interbiu ngan HR, selepas direnung tajam dan ditanya nak keja ape, aku terlepas cakap "ermm, xkesah le keja ape2 pon"..

So finally,aku keja kat KDF, senang cte bahagian perabot2..macam2 pengalaman aku keja kat citu..rasenyer 1post pon xabis..

ok, first week aku keja, besa le budak baru masuk, so kadang2 bler xde keja(ye la, baru nak menghirup nafas selepas tercungap2 angkat perabot berat), aku akan ditarik oleh bos yg pangkat x besau, tapi saiz die memang besau, untuk pi tolong cashier..ala kena tolong taruk benda dalam plastic beg aje..

nak dijadikan cerita, time ari ke5 kot aku keja kat citu, aku kena jadi 'penyumbat barang dalam plastic beg' untuk second round kot..time tu da kul 4lebih, kul 5 shift pagi abis..memang aku tengah penat time tu..time aku tengah sebok sumbat barang dalam plastic beg, ade sorang staf yang slalu mke die ade kat stor tibe2 beratur kat lane aku..bukannyer beli barang, tapi tengah seronok sembang ngan member die yang tengah tunggu turn mau bayar..lama le jugak dorang sembang..time customer depan dorang tengah buat payment, aku terpandang mke budak stor tu..aku pulak tengah lapar n penat campur mata aku rabun, so memang aku tertenung dengan gaya anjing laut yang lapar la..budak stor tu ushar balek aku, buat mke x puas ati..aku pon mls nak sambung pandang-pandang, jeling-jeling ngan die..kang nanti die ajak aku berduet lagu tu pulak..

esok pulak, aku ngan sorang staf bersama2 supervisor aku yang badan agak besau, tapi gaji x besau pun pi le stor nak ambik barang..mule2 pergi, 3orang masuk stor..second time masuk, 2orang masuk(supervisor nak pergi tambah berat badan), n third time, staf yang masuk skali ngan aku tu ade customer tanye die, so aku proceed sorang2 masuk stor(supervisor still tengah melantak nasi kandar)..

time aku masuk sorang2 tu, budak stor yang semalam aku tertenung die, datang kat aku..

Budak stor : wey, hang mai sini sat..
esofagus : (aku diam, pandang die camtu aje, lebih tepat buat dunno)
Budak stor melangkah dengan gaya samseng kampong dusun ke arah aku..
Budak stor : semalam pasai pa hang dok tengok aku, macam x puas ati jaa..
esofagus : masa bila pulak aku x puas hati dengan hang..?
Budak stor :abis tu, yang semalam hang ushar aku len macam jaa...
Budak stor ngan aku face-to-face time tu..tangan die macam tengah genggam penumbuk..aku buat relak je(aku budak karate + silat k..) sambil buat2 mke berani..aku dalam ati tengah pikir, ni kalo die tumbuk aku, aku tumbuk die balek sampai tercabut gigi die..

then, datang 2orang geng die..aku dalam ati ingat kan dorang nak join die bantai aku..aku da memang kecut perut..3 lwn 1 beb..nak mampus..da le kat tempat die

tibe2 dorang pegang tangan die, cakap "da la wei, hal kecik pon nak gaduh"..dorang sambung lagi "ni jangan dok buat kuat la kat sini" kat budak stor..aku da nak tergelak dalam ati..

pehtu, datang member aku..tarik tangan aku..penyelamat keadaan..

lepas2 kes aritu, naseb baek x kena panggil ngan HR, aku kalo selisih ngan mamat tu, aku buat dunno aje..malas aku nak layan gengster kampong ni..

No comments: