Tuesday, September 9, 2008

Proton new mpv

Semalam time aku baru aje blek dari semayang tarawih, aku gi online jap kat bilik member aku. Lagipun, wifi tiba2 plak da 3-4 ari aku x boleh masuk. Nak dijadikan cerita, dia tengah bukak website berita harian. Kat front page bahagian utama, ada artikel pasal kereta baru proton. So, aku pun hijacked dia punya computer. Aku try search kat google, gambar terbaru kereta ni..

For your information, MPV ni adalah kereta jenis family, yang orang banyak guna kalau nak balik kampong (Mpv-Multi Purpose Vehicle). Kapasiti penumpang dia besar, biasanya boleh muat 7orang. Senang cerita, korang tahu tak Toyota Avanza?? Ha tu salah satu model mpv paling popular kat jalan raya sekarang ni..

Mula2 aku search, aku dapat gambar illustrasi. Ada mamat ni lukis. Lawa gak, depan dia ada rupa cam satria neo. Kaler putih plak tu. Mengancam btul..



Then, aku search lagi. Ada keluar lagi gambar. Gambar orang test drive kt UK, mengikut firasat aku la,sebab sebelum2 ni pun, proton kerap gak buat test drive kt sana. Tak tawu ar, betul ke ni gambar mpv proton, sebab yang gambar kaler hitam tu, ada ala2 model kereta dari luar. X boleh ar mention model apa, cuma macam kereta dari satu company jepun. Kalau salah, mintak maap ye PROTON. 2 hanyalah firasat hamba tuhan yang kerdil ini.



Dengar cerita lagi, model ni dibangunkan dengan enjin Campro (enjin trademark proton start dari Gen2 ngan Waja Campro). Ada orang cakap enjin ni jimat minyak, tak tawu plak aku, sebab aku x pernah pun bawak model kereta tu. Ada orang bagi pendapat, letak aja enjin 1.8liter diesel. Aku setuju gak, sebab enjin diesel sesuai untuk kenderaan yang melakukan kerja2 berat. So, senang cikit mpv ni nak blah time kat traffic light.
Apa2 pun, syabas ar buat engineer proton sebab cuba design mpv. Kira first attempt ar bagi proton. Lagipun market kereta mpv ni memang besar.
Dengar cerita proton nk try letak enjin hybrid @ enjin elektrik kt model Savvy and Persona. I hope all the best. Semoga proton dapat balik ranking no1 dalam Malaysia.

Latest news, untuk mpv ni, proton pakai enjin 1.6liter Campro CPS..Aku rasa dorang pakai enjin kecik sebab nk jimatkan kos pengeluaran..FYI, lagi besar cc enjin kereta, lagi mahal kereta 2..

No comments: