Tuesday, September 16, 2008

Penilaian baru untuk murid sekolah rendah pada 2015

Berita Harian, 15 September
Terkejut gila aku baca frontpage ni..Statement dari berita harian..
”pelajar sekolah rendah tidak lagi dinilai sepenuhnya berdasarkan keputusan UPSR kerana peperiksaan itu hanya mewakili 30% dari markah keseluruhan murid”
“Menerusi penilaian baru menggunakan sistem pengumpulan mata seperti di IPT itu, markah yang diperolehi murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6 akan dikumpul dan dikira bagi menentukan pencapaian murid sepanjang tempoh tu”
“..UPSR hanya mewakili 30% daripada markah keseluruhan yang akan digabungkan dengan 4 penilaian lain iaitu psikometrik, kokurikulum, peperiksaan sekolah dan peperiksaan kementerian..”
Mengikut apa yang aku paham, sistem ni pakai ala2 sistem GPA dan CGPA cam kat U..Patut ke?? Bayangkan budak 2 baru belajar nak pegang pensel, da terpaksa skor dalam test @ exam..
Bagi aku, x patut ar.. Lagipun, kalau kita tengok kat certain sekolah kat pendalaman, ada yang terkial2 nak mengeja time darjah 3, terkial2 nak menulis tie darjah 2..
Budak 2 baru berhingus kat idung lagi, kementerian buat sistem macam ni..Orang tertinggi pikir pakai ape ni, kepala lutut ke??
Kalau ya pun nak start buat, buat ala kat student form 4& form5..At least, budak2 form 4 ngan form 5 ni da boleh berpandangan jauh (lagi jauh dari budak standard 1). Bila da ok, baru piker untuk apply kat keseluruhan sistem persekolahan start dari mana2 yang patut..
X abes lagi isu penggunaan BI dalam sains dan math, kementerian nak buat plak sistem baru..
<>

No comments: