Tuesday, February 9, 2010

Politik ku kah..


sumber : Utusan Malaysia ms9
(sejak2 kes anwar ibrahim dengan saiful bukhari ni, aku sudah kembali membaca utusan malaysia sebab liputan yang menyeluruh macam celcom broadband..dulu aku menyampah nak baca sebab utusan 'biased')

Bermula pada perengan kedua..

Beliau berkata, oleh kerana ketiadaan parti seperti UMNO pada zaman silam, kerajaan melayu seperti Melaka yang dikatakan hebat, kaya dan berkuasa boleh runtuh dan silih berganti dikuasai penjajah.

Katanya, penjajah pula membawa masuk rakyat dari pelbagai negara yang mendedahkan masyarakat setempat dengan budaya asing dan tidak seiring dengan tuntutan agama.

“Orang melayu ketika itu yang berada di bawah kuasa Melayu khayal dan lupa pada matlamat perjuangan terutama di kalangan anak-anak pembesar yang kaya-raya dan ditambah dengan sikap pembelot bangsanya sendiri”.

“Akhirnya wujud UMNO melahirkan semula bangsa dan ketuanan melayu yang musnah gara-gara dasar penjajah” katanya di sini hari ini..

Fullstop..ada part2 lain dalam artikel tu, tapi aku malas nak salinkan..aku bukannya pro UMNO atau pro Lim Guan Eng mahupon pro Datuk Zaid Ibrahim, jauh sekali Khairy Jamaluddin tapi aku nak highlight kesilapan statement yang bagi aku, kalo aku nak ‘titik’ orang tu, aku akan guna ayat2 itu..(samalah cam orang kerajaan yang fire lim guan eng time dia guna ayat ‘amar makruf nahi mungkar’)



Bla bla bla.. ketiadaan parti seperti umno pada zaman silam, kerajaan melayu seperti Melaka..bla bla bla..

Pada zaman tu, sistem pemerintahan kat Melaka hanyalah sistem beraja atau yang mana, apa yang sultan atau raja suruh, pembesar atau rakyat jelata wajib ikut..no argument..Kalo tak, tak da la hang jebat melancarkan reformasi menentang pemerintahan sultan..Keberanian dan ketegasan Hang Jebat untuk mencari keadilan sehingga sanggup menderhaka kepada Sultan adalah satu-satunya persoalan yang menjadikan Nama Hang Jebat begitu harum sehingga ke zaman ini..


Yang mana zaman itu, memang tak perlu parti politik sebab raja menjadi simbol perjuangan rakyat..Mana la ada parti politik time tu, kalo ada, mesti la raja kurang berkuasa dan pemimpin2 tempatan berpecah belah dengan fahaman politik masing2..

Kejatuhan kerajaan melaka mungkin disebabkan..
no1 = Bendahara Tun Perak, pencipta keunggulan Melaka, telah tua
no2 = kemungkinan amalan rasuah berleluasa
no3 = kemunduran sukses bisnes perdangangan di perlabuhan melaka
no4 = orang melayu ketika itu kurang kekuatan jati diri bagi melawan armada portugis
no5 = strategi perang portugis(senjata+maklumat bocor)


dari google..The First Party System is a term of periodization used by political scientists and historians to describe the political party system existing in the United States between roughly 1792 and 1824. It featured two national parties competing for control of the presidency, Congress, and the states: the Federalist Party (created by Alexander Hamilton) and the Democratic-Republican Party (created by Thomas Jefferson and James Madison).

2 comments:

stooges6-iic said...

Pergh, sejarah ni aku mmg x boley blah laa...tp smp arini aku pelik, cemane sejarah PMR aku bleh A??? Urm....(erk, sori terpoyo kat cni plak...hehe...)

esofagus said...

haha..sejarah, walaopon cekgu ajar aku tak paham tapi mengantuk, tapi aku memang senang skor subjek sejarah..mybe sebab aku jenis ske tgk cte perang lame2 kot